Hoe is de klantervaring van jouw webshop? Hoe zorg jij ervoor dat klanten een alsmaar verbeterende ervaring en ‘klantenreis’ doormaken als ze bij jou iets bestellen? Sterker nog, die klantenreis begint al veel eerder; vanaf het moment dat een klant op jullie stuit tot aan het pakketje wat bezorgd wordt—voor al die stappen ben jij als webshopeigenaar verantwoordelijk. Laten we dus snel kijken naar hoe jij die klantenreis -en ervaring nog zoveel beter kan maken; van branding tot aan de juiste luchtkussen enveloppen en de perfecte vouwdoos.
Uit de kern
Branding is iets waar men meerdere studies aan kan wijden. Kunnen wij al die informatie vatten in een artikel van rond de vierhonderd woorden? Laten we in ieder geval een poging doen! Toch? Echt goede branding; het soort waar een marketingstrategie uit voortkomt die jou én jouw webshop nog jaren draaiende houdt—is een kwestie van kernwaardes én sterke normen. Stel jezelf de volgende vraag: hoe is jouw bedrijf begonnen? Uit welk idee is deze webshop of dit product wat je met zoveel liefde verzorgt en onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen wil brengen? Zorg ervoor dat je in één zin kan aantonen waar je bedrijf precies voor staat; wat je nu écht aan de man wil brengen. Je wil bijvoorbeeld iets vergemakkelijken voor je klantenbestand, of een product brengen wat echt hun leven op de een of andere manier gaat verbeteren, of misschien de aarde of een bepaald goed doel een handje helpt.
Begin tot eind
De klantenreis begint dus bij goede, bereikbare branding; een consequente en mooie website, sociale media en goede contactgegevens -en mogelijkheden. Maar het eindigt zodra je klant die luchtkussen enveloppen en/of perfect uitgezochte vouwdoos openmaakt en je product ziet. Ook hier is een goede klantervaring belangrijk; er is een belangrijk verschil tussen een kartonnen doos ontvangen en een pakketje wat nog altijd helemaal in de stijl en sfeer is van het bedrijf waar je bij besteld. Denk aan logo en branding, maar ook aan versiering en extra goodies. Een perfecte ervaring, van begin tot eind.
Een klant is meer dan alleen maar iemand die jouw product bestelt. Een goede webshop biedt niet alleen een product, maar ook een ervaring eromheen; eentje die de kernwaarden van het bedrijf van begin tot eind reflecteert. Gelukkig is dat voor een bedrijf als het jouwe zeker binnen handbereik.